علمی-فرهنگی-هنری-سیاسی-ورزشی-اجتماعی

ارتباط با نسل جدید و معرفی ظرفیتهای موجود برای پیشرفت میهن اسلامی و افزایش سطح آگاهی موارد فوق الذکر در جامعه

علمی-فرهنگی-هنری-سیاسی-ورزشی-اجتماعی

ارتباط با نسل جدید و معرفی ظرفیتهای موجود برای پیشرفت میهن اسلامی و افزایش سطح آگاهی موارد فوق الذکر در جامعه

دانیکه کربلا وامدار رقیه است...گیتی شگفت مانده بکار رقیه هست

                                                                     و لله الاسماء الحسنی ...

 

                                 بسم الحسین

 

 

 

 

سلام بر پیر سه ساله ی عشق. سلام بر پیشوای سه ساله ی اشک.

 

دل سنگ آب شد از گریه ی تو گریه مکن                  عمَه بی تاب شد از گریه ی تو گریه مکن    

                                                                                                                         حسان چایچیان

 

 

امروز سوم محرم الحرام مسمی به روز علیا مخدره بی بی حضرت رقیه سلام الله علیها است.

 

بی بی سه ساله ای که با آن کیفیت شهادت ارکان کاخ ظلم را سست و  به لرزه درآورد و نقشی بسزا و غیر قابل انکار در ویران نمودن ارک ظلم و استبداد و گمراهی یزید لعنة الله علیه و آله داشت.

 

 

آن حضرت از رموز ماندگاری داستان کربلاست که با اقوال و افعال خویش در آن واقعه وسیله فیض و هدایت که اساس لحظه لحظه زندگی و حرکات و سکنات ائمه معصومین و اهل بیت عصمت و طهارت و خاندان پاک و طاهرشان صلواة الله و سلامه علیهم اجمعین  است، بوده و هست و این از نگاه هر چشم رو شن بین و عقل و قلب عارف نکته سنج بالحق پوشیده نیست .

 

 

 صغر سن آن مظلومه مِن حیث صورة و حسب ظاهر  ناسوتی است ولیکن از حیث ذات،وجود مقدسه اش نشئه ای  از نشئات و رشحات ذوات مقدس معصومین علیهم الصلوة و السلام  که هادی اند و آیت کبری و غرّای اسما و صفات و تجلی ذات اقدس الهی اند که افعال و عین ذات است کما قال الصادق(ع) در ذیل آیه شریفه :

 و له الاسماؤه الحسنی

فرمودند: نحن اسماؤه الحسنی،

 

و ایضا"  در زیارت جامعه کبیره که در باب معرفت حقیقی حضرت حق جل و اعلا و ذوات مقدسه اهل بیت(ع) آنهم از ناحیه امام معصوم حضرت هادی (ع)  است ،میبینیم:

 

والحق معکم و فیکم و منکم و الیکم و انتم اهله و معدنه ،و میراث النبوة عندکم و ایاب الخلق الیکم و....

 

که آنقدر سرشار از مفاهیم عمیق و نغز و پرمغز در باب معرفت است که انسان را متعجب و حیران میکند و هر حرف و کلمه ی این زیارت تحقیقا"وقتها  بحث و تامل و تعلیم نیاز دارد ،

(علی رغم زحمات کم نظیر بعض از اکابر و علما (رحمهم ا...)در خصوص شرح و تفسیر این زیارة به تحقیق حق آن هنوز ادا نشده و فقط شمه هایی به کرم خودشان  برایمان منکشف میشود

 

چنانچه در دعای سمات است :

 

 اللهم ....و بحق هذه الاسماء التی لا یعلم تفسیرها و لا یعلم باطنها غیرک)

 

و نیز در جای دیگر داریم: و انتم الخیر .

 

و یا میفرماید : الخیر کنتم اوله و اصله و فرعه و معدنه و مأواه و منتهاه .

 

چنانچه در تفسیر سوره مبارکه کوثر ذیل آیه انا اعطیناک الکوثر.

از امام باقرو امام صادق علیهما السلام منقول است :

این سوره در شأن بی بی دو عالم حضرت زهراء(س) است که در جواب دشمنان و مغرضان به ساحت مقدس نبی مکرم اسلام(ص) که ایشان را ابتر( یعنی کسی که چون پسر ندارد بعد از خود نسلی بجا نخواهد گذاشت) اطلاق کرده بودند، نازل گشت زیرا مرسوم بوده است که ادامه نسل بسته به صلب پسران است ولی خداوند متعال در این سوره پرده ازسرَ تفاوت این صورتهای مثال بشری علیهم السلام که فقط لباسی است به جهت ظهور بصری ناسوتی، با مابقی آدمیین برداشت

 

چنانچه امام باقر علیه افضل الصلواة و السلام در حدیثی( به نقل از هفتم بحار ) به جابر جعفی که از صحابه بسیار مقرب حضرت است  میفرماید:

 ان لنا عندالله عز و جل منزلة" و مکانا" رفیعا" و لولا نحن لم یخلق الله ارضا" و لا سماء و لا جنة و لا نارا" و لا شمسا" و لا قمرا" و لا برَا" و لا بحرا" و لا سهلا" و لا جبلا" و لا رطبا" و لا یابسا" و لا حلوا" ولا مرَا" و لا نباتا" و لا شجرا"  اختر عنا الله مِن نور ذاته و لا یقاس بنا بشر.

 

که نتیجتا" یعنی انسان دارای دو وجه حقیقت وجودیست یکی حقیقت ذاتی و جوهری که این اصل منظور از انسان همین است که درمراتب  عوالم خلقت و تنزل دانی است نسبت به آن ذوات مقدس (ع) و طفیل ایشان است.

 

 در این باره احادیث و روایات و تفاسیر آیات  بسیار است که از  حوصله این کتیبه خارج است

.و دوم وجود جسمی معین است که در این عالم ماده مشهود است.

 

مع ذالک شأن نزول سوره مبارکه کوثر اشاره  مستقیم به وجود مقدسه حضرت زهراء(س) است که نه تنها سلسله نبوت و ولایت به وجود ایشان متداوم است بلکه  ایشان مادر خلقت است و هستی ما یکون طفیل آن فیض اقدس است

 چنانچه پیامر(ص) ایشان را امَ ابیها یعنی مادرِپدر لقب داده و چنانچه میفرماید در حدیث قدسی است مِن الله عز و جل و قوله تعالی:

 

لولاک(ص) لما خلقت الافلاک، و لولا علی(ع) لما خلقتک و لولا فاطمة(س) لما خلقتکما

 

و یا به تعبیری میفرماید:

 

لولاک لما خلقت الافلاک، و لولا علی لما خلقتکما و لولا فاطمه لما خلقتکم. مع الوصف یعنی خطاب به وجود مقدس حضرت رسول(ص) اگر تو را خلق نمیکردم هستی را خلق نمیکردم و اگر علی(ع) را خلق نمیکردم نه تو را و نه هستی را خلق نمیکردم و اگر فاطمه(س) را خلق نمیکردم نه تو(ص)  و نه علی(ع) و نه هستی را خلق نمیکردم یعنی هیچ خلق نمیکردم .که شاعر میفرماید:

 

هیچ مقدری نبود اگر نبود فاطمه(س)

احمد(ص)وحیدری(ع) نبود اگر نبود فاطمه(س)

هیچ پیمبری نبود اگر نبود فاطمه(س)

جنت و کوثری نبود اگر نبود فاطمه(س)

 

ارواحنا فداکِ یا امنا آجرکِ الله فی مصیبة ابنکِ الحسین(ع)

 

 

مع ذالک در خصوص این سوره امام باقر (ع) میفرماید:  الکوثر یعنی الخیر الکثیر

یعنی وجود مقدسه حضرت زهراء(س) و اهل بیت(ع)و تمام خوبیها و نعمات و انعمه و برکات و فیوضات مادیه و معنویه و ظاهره و باطنه و عیان و مستورو عالم و معلوم و معلوم و مجهول آن.

علی ایحالٍ نمیشود از وجود مقدسه بی بی رقیة خاتون(س) که یکی از برکات متجلیه و نهری از انهار جنت فاطمی(س) است  سخن نگفت.

 

لذا شاعر گفته از زبان حال خضرت زینب(س):

 

رقیه(س) جان.  

                      تو که نوری و تو قلب همه ای ----------- شبیه مادر ما فاطمه ای(س)

و در آخر این دعا که:

یا رقیه(س) بهر من تدبیر کن ---------------    بر در بیتت مرا زنجیر کن

و:

 

یا رقیه(ع) ما اسیر توییم ------------    تو غنی و ما فقیر توییم

بر در بیت عشق مولامان(ع)  ----------- پی جود بی نظیر توییم

 

والسلام  علی من التبع الهدی

 

الحقیر محمد.ک
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد